Krasjes: ogen krassen

Zowel bijziendheid (myopie), verziendheid (hypermetropie) als astigmatisme kan met in bepaalde gevallen behandelen met laserchirurgie. In de volksmond spreken we ook wel van krasjes of ogen krassen. Dit is een chirurgische ingreep die de vorm van het hoornvlies verandert. Bovenstaande aandoeningen kunnen echter ook gecorrigeerd worden met contactlenzen of een bril met aangepaste glazen. Veelal wordt voor deze opties gekozen omdat de kostprijs van krasjes / een laserbehandeling nog te duur is.

Welke methodes zijn er en wat is nu het verschil tussen Lasik, RK en PPK?

Wanneer we het hebben over laserchirurgie dan zijn er drie belangrijke technieken. Enerzijds hebben we LASIK (laser-assisted in-situ keratomileusis), RK (radiale keratotomie) en PPK (photorefractive keratectomy). Bij Lasik wordt het hoornvlies met behulp van een laserstraal opnieuw in vorm gebracht. Deze chirurgische ingreep veroorzaakt het minst aantal littekens en is dan ook het vaakst voorkomend. Verder in deze blog vindt u meer informatie over deze vorm van krasjes. Bij RK wordt het hoornvlies niet in vorm gebracht maar vlak gemaakt dmv. incisies. Dit kan het hoornvlies echter verzwakken. Bij PPK wordt een deel of meerdere delen van het hoornvlies weggeschaafd wat voor mogelijke littekenvorming kan zorgen.

1 reacties:

admin zei

Ik wist niet dat er zoveel verschillende technieken waren. Ik ben aan het sparen voor het laten maken van krasjes in m'n ogen maar eigenlijk weet ik nog niet of ik wel in aanmerking kom. Misschien dat ik dat best eens onderzoek.
groetjes